Minnesanteckningar och tips från minikonferensen i Stockholm
Tips för att minska stress/få bättre struktur under arbetsdagen:
• Arbeta med Pomodoro-teknik och varva med korta träningspass i pauserna.
• Använd Excelfiler för att hålla ordning på kundinformation, projekt, deadlines, ekonomi etc.
• Bli kompis med kortkommandon (och ta bort de som du inte använder). Tips: “AutoHotkey”.
• Skaffa hund! – Det är lättare att vara snäll mot ett husdjur än sig själv (konstigt nog) och inte vill man att hunden ska få för lite motion?
• Börja meditera. Tips på meditationsapp: “One Giant Mind”.
Ergonomi
Tips på stolar:
• Håg Capisco (finns ofta att köpa begagnat)
• Sadelstol
• vissa iIkeastolar fungerar också väldigt bra, finns stolar med bra ställbart stöd för ryggen.
Tips om armstöd för att slippa få ont i nacke och axlar.
Andra tips som kan ge bättre arbetsmiljö:
• Välj att jobba med kunder du trivs med, välj bort de andra. Stå upp för dig själv och säg nej till de kunder du inte mår bra av, som t.ex. kräver mycket men inte betalar så bra.
• Investera i riktigt bra hörlurar med noise cancelling, eller lyssna på Spotify för att stänga ute andra ljud, gärna instrumental musik (tips: “silent meditation”, “classical piano”).
• Fundera över om du kan kombinera ett stillasittande och ett fysiskt jobb, t.ex. 50 % översättare, 50 % trädgårdsarkitekt.
• Försöka känna efter vilket upplägg som passar just dig. Morgonmänniska? Då kan du gå upp t.ex. kl. 05.00 och jobba någon timme effektiv tid, för att sedan starta morgonen lite lugnare med familjen (eftersom du redan hunnit med en hel del). Och kanske kan du unna dig ledigt efter lunch när du väl har gjort dina timmar, det finns inget som säger att vi översättare måste arbeta 8–17. Välj utifrån din egen livssituation och var snäll mot dig själv. I vissa perioder jobbar man mer och ibland behöver man checka ut och ta ledigt.
• Inför “randiga dagar”: när du har en aktiv dag så planerar du in vila under dagen, t.ex. meditation och när du har en lugn dag planerar du istället in en aktivitet som t.ex. promenad eller annan träning/rörelse.
• Våga lyft luren och prata med dina kunder. Det är oftast enklare att reda ut frågor och man mår bra av att ha kontakt med människor “på riktigt”.