Marknadsföring

Välj plattformar online

14 dec, 2021

DEL 2 – I förra artikeln skrev jag om hur viktigt det är att definiera sina drömkunder som det första steget av fyra för en mer optimerad närvaro online. Nu är det dags för steg två – att se till att våra drömkunder ”hittar” oss.

/ Foto: Ales Nesetril/Unsplash.

Det gör vi genom att strategiskt välja vilka ”plattformar” vi ska ”synas” på online. De viktigaste plattformarna för de flesta företag, frilansare och oss översättare är följande:

Webbplats
 Sociala medier där kunder är aktiva
 Översättarorganisationers databaser

Vi börjar med det viktigaste marknadsföringsverktyget för alla företag och frilansare, din webbplats.

Webbplats

Din webbplats fungerar som samlingsplats för all din marknadsföring och information, något som du äger och kan styra över själv, i motsats till andra organisationers databaser eller profiler på sociala medier. Även om du bara vill jobba med byråer är det bra att ha en webbplats. Det ger ett professionellt intryck, talar om för kunder att du tar ditt yrke och din verksamhet på så stort allvar att du investerar i en digital närvaro. Även projektledare på byråer kollar ofta om översättare har en egen webbplats.

Däremot behöver inte webbplatsen vara särskilt komplicerad eller avancerad. Även en enda sida kan räcka, en mikrowebbplats. Nuförtiden finns det många värdtjänster och webbhotell där du enkelt kan skapa en grundläggande webbplats utan att behöva investera tid och pengar på en designer.

På webbplatsen ska du fokusera på dina drömkunder och förklara hur du kan hjälpa just dessa kunder. I stället för att bara presentera dig och de tjänster du erbjuder, försök att vända på det och förklara vem dina drömkunder är och vad du kan hjälpa dem med.

Tänk på följande när du utformar din webbplats:

Gör den lättläst, enkel att skumma igenom
Använd bilder som passar med dina tjänster. Det är lätt att få tag på professionella bilder från gratissajter som till exempel Pexels. De ska vara av bra kvalitet men inte ta upp för stort utrymme så att de gör att webbsidan laddas långsammare.
Ha en ”call to action” synlig utan att besökaren behöver skrolla, till exempel ”Kontakta mig för mer information eller en kostnadsfri offert”.
Använd responsiv design, det vill säga så att webbsidan ser bra ut och är enkel att navigera på både dator och mobiltelefon.

Här följer förslag på vad en översättarwebbplats kan innehålla, från viktigaste sidan, till sidor du kan lägga till efter hand:

1. Startsida – Det här kan vara enda sidan till att börja med. Här ska du övertyga besökaren om att hen hamnat rätt och att läsa vidare. Här ska det tydligt framkomma vad du gör och vem du riktar dig till.
2. En sida med mer information om dig – Den näst mest besökta sidan på en webbplats är sidan med mer information om dig. Här skriver du mer om din bakgrund och dina tjänster, samt varför du är rätt person för just dina kunder.
3. En sida med mer information om dina tjänster – För sökmotoroptimeringens skull är det bra att ha en separat sida för varje tjänst du erbjuder som till exempel översättning, tolkning, lokalisering, undertextning.
4. En separat sida med kontaktformulär eller kontaktinformation – Det ska vara enkelt att kontakta dig på varje sida, till exempel en knapp/länk i översta menyn, men det är också viktigt att ha en separat sida med all kontaktinformation eller ett kontaktformulär. Du kan länka till formuläret från alla andra sidor.
5. En sida med kundrecensioner – Exempel på översättningsprojekt du har expertis inom eller länk till de översättningar som är officiella och som du får dela. Det här ökar potentiella kunders förtroende för dina tjänster.
6. En blogg eller nyhetssida – Du behöver inte blogga och skriva artiklar om du inte vill, men det är bra att ha en sida som gör att du ofta kan uppdatera webbplatsen. Här kan du lägga upp vilka kurser du har gått på, när du är på semester, eller skriva om projekt du gjort med mera. En blogg hjälper också med sökmotoroptimeringen och kan vara ett bra sätt att skriva om ditt specialområde, din expertis och hur du hjälper dina kunder.

Sökmotoroptimering

Tyvärr räcker det inte att bara skapa en webbplats med den här informationen. Du måste också se till att dina drömkunder kan hitta den. Det är här sökmotoroptimering kommer in i bilden. Sökmotoroptimering är ett brett och djupt ämne och inget som kan avhandlas i en enda artikel, men jag vill i alla fall ge några enkla tips att tänka på för att komma i gång.

Google utvärderar främst följande på webbplatser:

1. Innehållets kvalitet – Att innehållet är relevant för målgruppen och att besökare stannar kvar på webbplatsen.
2. Webbplatsens laddningshastighet eller indexeringshastighet – Om det tar för lång tid att få fram webbplatsen ger de flesta upp och bläddrar vidare.
3. Brutna länkar – Det finns verktyg där du kan kolla om din webbplats har några brutna länkar. Sådana sänker också kvaliteten på webbplatsen och bestraffas av sökmotorer.

Några enkla tips för att börja optimera din webbplats för sökmotorer:

Använd ett eget domännamn. Det ger ett professionellt intryck och gör det enklare för sökmotorerna att hitta dig.
Skriv innehåll som fokuserar på din målmarknad, inte på sökmotorerna.
Inkludera sökord som dina drömkunder använder för att hitta dina tjänster, men fokusera på ett sökord per sida. Just därför är det bra att ha en separat sida för varje tjänst du vill marknadsföra.
Använd de inbyggda SMO-verktygen på webbplatstjänsterna, det vill säga fyll i rubrik, meta-tags och beskrivning. Det kommer du långt med när det gäller att optimera webbplatsen för sökmotorer.
Länka mellan sidorna på webbplatsen. Det gör att besökare klickar vidare och stannar kvar längre på webbplatsen. Då förstår Google att det är en relevant webbplats och rankar den högre.
Försök också att få externa webbplatser att länka till din webbplats. Ju fler externa länkar, desto viktigare tror Google att din webbplats är. Du kan börja med att se till att du själv länkar till den från översättardatabaser och sociala medier.

Bästa platserna att använda sökorden på

Det finns flera bra platser att inkludera sökorden på för att optimera webbplatsen för sökmotorer, utan att det påverkar textens kvalitet. För bästa resultat ska du inkludera dina sökord på följande platser:

1. Sidans namn – Det här är det som visas som länk eller ”rubrik” på Google. Namnet ska vara under 60 tecken.
2. Metabeskrivningar  – Det här är den text som beskriver webbsidan under sidans namn.
3. Alt-tag eller Alt-text – Alt-tags beskriver bilderna på din webbplats och är ofta ett underutnyttjat verktyg för sökmotoroptimering. De beskriver kort vad bilden handlar om och är det enda som sökmotorerna kan läsa av och indexera när det kommer till bilder.
4. Rubriker – Precis som i andra publikationer ska texten på en webbsida delas upp i paragrafer och stycken. Rubriker (H1, H2 etc.) delar enkelt upp en text i stycken. Använd rubriker för att göra det enklare för en läsare att skumma igenom och ta till sig texten. Sökord kan användas i rubrikerna för att underlätta både läsningen och sökmotoroptimeringen.
5. Brödtext – Det utvalda sökordet per sida ska förstås inkluderas i brödtexten också, men inte för många gånger. Det räcker med att sökordet nämns en gång i början av en text och kanske en synonym till ordet en gång till längre ner i texten. Om du fokuserar på att skriva en bra text för dina användare brukar detta inte vara något problem.

Välja sökord (keywords)

Enkelt uttryckt är ett sökord det ord eller den fras som någon använder för att hitta de tjänster du erbjuder. Fokusera på följande när du väljer vilka sökord du vill använda på din webbplats:
De ord som webbplatsbesökare använder för att hitta just dina tjänster.
Ord och uttryck som det inte är alltför stor konkurrens om. Sökordet ”svensk översättare” skulle vara svårt att konkurrera om i Sverige, men med ”svenska översättningar för franska viner” kan det vara enklare att hamna högt upp bland sökresultaten, om det är det du specialiserar dig på förstås..
Använd sökordstjänster som till exempel Google Trends, KWFinder, SemRush eller Ubersuggest för att få förslag på de bästa sökorden för just dina tjänster. Du får oftast några sökningar gratis innan du behöver betala för fler resultat. Fokusera på sökord med många sökningar men med låg konkurrens.

Sammanfattning

Om du följer de här enkla tipsen för en webbplats och för sökmotoroptimering har du redan kommit en bra bit på väg för att få just din målmarknad att hitta dina tjänster på webben. Det här var den andra artikeln av tre om hur du kan optimera din närvaro online och använda inbound marketing för att få just dina drömkunder att hitta dig. I nästa artikel får du reda på mer om hur du kan synas och locka till dig kunder på sociala medier, speciellt LinkedIn (steg tre) och hur du kan använda innehållsmarknadsföring (steg fyra), d.v.s. hur du kan skapa och dela engagerande innehåll som attraherar och engagerar din utvalda målgrupp.

SENASTE INSLAG +