
På Remo minglades i stället vid ett antal virtuella bord i en likaledes virtuell festsal, och det var tydligt att diskussionens vågor gick höga.
Dagens huvudtalare, välkända Chris Durban, föreläste från sitt hem i Paris om ett ämne som alltid är lika aktuellt, prissättning. Chris gick dock inte in på strikt pekuniära detaljer – sådant måste alltid lösas i förhandling mellan uppdragsgivare och uppdragstagare – utan det handlade snarare om vilken attityd vi som översättare ska tillämpa. Chris inpräntade med kraft att vi själva måste fråga oss vilken typ av kunder vi vill ha och vilken typ av uppdrag vi vill ha. Det duger inte att vänta passivt på att få de jobb som råkar trilla in – då är vi dömda till evigt missnöje med vår arbetssituation.
Ett annat viktigt budskap är att samtal om pengar och ersättning alls inte är pinsamt och ska sopas under mattan. Chris refererade till en undersökning som visar att vi är avsevärt mer benägna att berätta för en total främling hur många sexpartners vi har haft än hur mycket vi tjänar … det är en inställning vi behöver förändra. Vårt värde i reda pengar är centralt, och om vi inte vågar lägga den aspekten på bordet har vi förlorat förhandlingen innan den började.