Styrelsen har ordet

Nytt år och ny försäkringsförmedlare

12 feb, 2018
/ Illustration: iStock.

Januari brukar vara en lite lugnare månad för många översättare. Åtminstone i jämförelse med den stora anhopningen av uppdrag i december, när kunderna upptäcker att de har pengar kvar i årets budget och passar på att skicka sina texter för översättning medan de själva går på julledighet …

Men i januari är det lugnare för många. Rent av lite för lugnt. Då kan man ibland börja undra om det någonsin ska komma in fler projekt. Oroligt tar man kanske på sig ett jobb med alldeles för låg timpenning, bara för att ha något att göra. Och klagar samtidigt lite på översättaryrkets vedermödor på Facebook. Men nytt år kan också betyda nya möjligheter, nya rutiner och nya föresatser. Man städar lite på hårddisken, startar upp den där nya mappen för 2018, och slipper den stökiga, fullproppade 2017-mappen. Man ser över backuprutinerna. Kanske passar man på att städa skrivbordet också. Göra klart bokföringen och summera föregående år. Kanske finns det tillräckligt med pengar för att investera i en ny dator eller en ny skrivbordsstol? Det kommer din kropp att tacka dig för när du sitter där med nästa snäva deadline …

När man precis gått in i ett nytt år är det också ett utmärkt tillfälle att se över sina försäkringar. De flesta anställda omfattas ju genom sina kollektivavtal av olika försäkringar som du som är egenföretagare måste ordna med själv. För att underlätta för medlemmarna har SFÖ i samarbete med en försäkringsmäklare för flera år sedan tagit fram en försäkring som är skräddarsydd för just översättare. Försäkringen är väldigt populär bland föreningens medlemmar, och många har blivit medlemmar just för att kunna ta del av denna förmån. I vår försäkring ingår inget varulager (eftersom översättare sällan har något sådant), men däremot till exempel ansvarsförsäkring (om någon skulle stämma dig för att du översatt fel) och avbrottsförsäkring (så att du kan hålla företaget igång även om du skulle råka ut för ett datorhaveri).

SFÖ-försäkringen togs ursprungligen fram i samarbete med försäkringsförmedlaren Allians, ett samarbete som fungerade mycket väl i många år. Tyvärr försämrades det i och med att Allians blev uppköpta av Söderberg och partners och en för oss mycket viktig nyckelperson lämnade företaget. Förra året beslutade styrelsen att det var dags att söka en ny förmedlare. Efter ett noggrant och ingående arbete med att hitta en ny samarbetspartner inom försäkringar har vi i dagarna inlett samarbete med Försäkringsutveckling AB (Fuab), vilket vi också har informerat alla medlemmar om i ett utskick.

Vår nya försäkringsförmedlare erbjuder oss en lika förmånlig försäkring som tidigare, till samma pris. De har också öppnat en särskild kundtjänst för SFÖ:s medlemmar dit du kan höra av dig om du har frågor om försäkringen. Och samarbetet med den nya förmedlaren har bara börjat – vi planerar att utveckla det på många sätt under det kommande året. I det här numret får du en inledande presentation av Fuab och vilka de är. Passa också på att träffa deras representant på årets konferens i Lund! Ta tag i att anmäla dig till konferensen och boka hotell nu när du kanske har det lite lugnare – innan du vet ordet av så sitter du där med 7 500 ord till måndag igen …

SAMMA FÖRFATTARE +