
I förra Styrelsen informerar berättade vi att kansliet står inför en flytt från lokalen i Hägersten. I skrivande stund är kartonger och annat nästan färdigpackade och ska lagras i ett förråd. Kansliet kommer att bli i stort sett helt digitalt, åtminstone under en övergångsperiod, tills vi tagit ställning till frågan om fysisk lokal. Vår verksamhetschef Victoria Amanius arbetar även med andra delar av digitaliseringen av SFÖ och tittar nu på olika webbaserade system för bokföring och annat administrativt. Målet är att allt i framtiden ska ske digitalt och inte manuellt, som bokningar till evenemang, webbinarier, kurser etc. Detta är en del av det förnyelsearbete som vi har påbörjat. Det kommer även att ha fokus på att få översättare att tänka mer affärsmässigt och säljinriktat och på att få in nya, unga översättare i SFÖ och få dem att vilja delta aktivt och stanna i föreningen. Vi vill tänka nytt och framtidsinriktat. Översättningsbranschen genomgår just nu en stor förändring och SFÖ måste hänga med i den.
Efter den intensiva långhelgen i september med SLAM-konferensen och det fysiska styrelsemöte som hölls dagarna innan i Lund har vi under hösten haft två populära sammankomster för våra medlemmar, som hållits på flera orter samtidigt, Hieronymusdagen och minikonferenserna, varav den senare gjorde comeback efter ett års paus. I Stockholm hade minikonferensen så många anmälda att vi hade en kölista. På grund av sjukdomsanmälningar kunde dock alla som ville delta vara med.