Marknadsföring

Inbound marketing

2 feb, 2022

DEL 3 – Sociala medier och tips för innehållsmarknadsföring.

/ Foto: iStock.

Det här är artikel tre i en serie om ”inbound marketing”, eller hur du kan optimera din närvaro online så att dina drömkunder lätt kan hitta dig där. I den första artikeln definierade vi vilka dina drömkunder är och pratade om hur viktigt det är att veta så mycket som möjligt om dem för att kunna rikta in all vår marknadsföring online på just dem. I del två fick du tips på hur du kan skapa en optimerad webbplats, det viktigaste marknadsföringsverktyget online. I den här delen fortsätter vi med annan närvaro online och hur du kan använda innehållsmarknadsföring för att locka till dig de rätta kunderna till dina plattformar online.

När du definierade dina drömkunder och tog reda på så mycket information som möjligt om dem så fick du säkert också reda på var de är aktiva online, vilka sociala medier de använder. Ofta kan du hitta länkar till sociala medier på deras webbplats eller bara göra en sökning på Google, eller i grupper på LinkedIn. Då kan du besöka deras sidor på sociala medier och se hur aktiva de är, följa dem där och delta i samma grupper och diskussioner som dem. Det enklaste är att välja ett eller två sociala medier som dina drömkunder är aktiva på och fokusera på att optimera din profil där och kanske lägga upp intressanta artiklar eller delta i diskussioner.

Ett av de viktigaste sociala medierna för företag och personer som försöker få kontakt med företag är LinkedIn. Men om du till exempel översätter många betyg, personbevis och dylikt åt privatpersoner kan en sida på Facebook vara där du hittar flest potentiella kunder. Om du däremot jobbar med mode eller kosmetik kanske Instagram eller Pinterest är var du bör profilera dig för att dina drömkunder ska upptäcka dig.

Tipsen som följer kan användas för alla sociala medier, men jag kommer att lägga fokus på LinkedIn i den här artikeln, eftersom det är det största sociala nätverket för marknadsföring mellan företag.

“Om ditt mål är att få kontakt med personer och potentiella kunder inom ditt specialområde kan du börja med att göra en sökning på LinkedIn och använda sökorden för din specialisering och dina tjänster.”

Här är en checklista med vad du ska tänka på när du uppdaterar din LinkedIn-profil:

1. Ett professionellt foto (inte ett semesterfoto, din logotyp eller en bild av din katt).
2. En koncis profilrubrik som fokuserar på vad du gör och hur du hjälper dina kunder. Inkludera gärna språkkombinationerna om du bara jobbar med några få.

Här är några exempel på profiler med bra bild, bakgrund och profilrubrik från SFÖ-medlemmar och en icke-medlem (inte i någon viss ordning och bara exempel som jag hittat efter en snabb sökning på LinkedIn):

3. En välskriven About-del/sammanfattning där du återigen fokuserar på dina drömkunder och hur du hjälper dessa med dina tjänster. Glöm inte att inkludera sökord. LinkedIn är också en viktig sökmotor. Titta på andra översättares profiler för inspiration.
4. En välutvecklad lista över din professionella erfarenhet, dina färdigheter och din erfarenhet. Den här delen är också användbar för sökmotoroptimering, så inkludera sökord som du vill bli hittad för.
5. Samla rekommendationer från kunder, tidigare arbetsgivare och kollegor. Om du tycker det är jobbigt att be om rekommendationer kan du alltid börja med att ge personen en rekommendation själv först. Då ser LinkedIn till att meddela personen om din rekommendation, och fråga om hen vill ge en till dig också.
6. Gå med i ett antal strategiskt utvalda grupper som dina drömkunder också är med i. Detta kan till exempel vara digitala marknadsföringsgrupper om du översätter digital marknadsföring, eller grupper inom turismnäringen om du jobbar med turism för ett visst land.
7. Utbildningsbakgrund: Ange din examen men också fortbildningskurser som kan vara bra att belysa för din målmarknad.
8. Lista över viktiga projekt och eller publikationer. Det här området kan också utnyttjas för sökmotoroptimering.
9. Använd det språk som dina målkunder använder för din LinkedIn-profil. Men LinkedIn erbjuder också profiler på andra språk. Utnyttja detta till att skapa en profil på de språk du arbetar med, speciellt om du tror att potentiella kunder kan söka på det språket.
10. Använd ”Featured”-funktionen till att länka till din webbplats, artiklar du skrivit, kursdiplom eller bara inlägg du skrivit på LinkedIn som du vill att besökare ska se.

När du jobbat på din profil är det dags att utveckla ditt nätverk. Börja med att skapa kontakt med befintliga och potentiella kunder och kollegor. Var inte rädd för att ha för många kontakter, ju fler desto bättre för att kunna utnyttja ditt nätverk. Däremot kan du vara lite strategisk när du bygger ditt nätverk så att det inte bara blir kompisar och andra kollegor som inte kan föra dig närmare dina drömkunder.

Om ditt mål är att få kontakt med personer och potentiella kunder inom ditt specialområde kan du börja med att göra en sökning på LinkedIn och använda sökorden för din specialisering och dina tjänster (lokalisering, översättning m.m.).

Här är ett exempel på en sökning jag gjorde för kosmetikföretag inom Europa som eventuellt kan behöva översättningar till svenska. Jag sökte på ”cosmetics” i sökfältet och filtrerade på företag inom EMEA och som hade 200–500 anställda.

I resultaten kan jag klicka på företagen, följa företaget, se vilka som arbetar där och om jag eventuellt har gemensamma kontakter eller grupper med några av dem.

När du har en lista med personer kan du göra det till vana att kontakta några av dem varje dag eller varje vecka. Kom ihåg att alltid skicka ett personligt meddelande med din kontaktförfrågan. Skriv vad ni har gemensamt (t.ex. bransch, grupper, kontakter) och fråga om de vill vara en del av ditt professionella nätverk. Kom ihåg att inte försöka sälja dina tjänster i en kontaktförfrågan, utan börja med att vara en värdefull resurs, vara hjälpsam eller dela något ni har gemensamt.

Innehållsmarknadsföring

Sista steget i en ”inbound marketing”-strategi är att publicera innehåll som är intressant för dina drömkunder, d.v.s. innehållsmarknadsföring.

Innehållsmarknadsföring innebär att fortlöpande dela innehåll som en viss målgrupp är intresserad av och få dem att lägga märke till dig.

Precis som sökmotoroptimering är innehållsmarknadsföring något som det är svårt att sammanfatta i en enda artikel, men här följer några enkla tips att tänka på när du lägger upp innehåll på webben för att locka till dig kunder, som även frilansare kan göra själva utan att ägna all tid åt innehållsmarknadsföring.

En bra innehållsstrategi innebär att du:

Kommunicerar ditt värde, hur och vem du kan hjälpa på varje ställe där du har en närvaro online.
Delar användbar/intressant information (för dina drömkunder).
Använder sökord.

Varför är det så viktigt? Därför att bra innehåll hamnar högre upp på sökmotorernas resultatsidor och visas för fler personer. Men det behöver inte vara så komplicerat eller tidskrävande. Ofta räcker det med att dela andra personers innehåll, eller artiklar som du tror att dina drömkunder skulle vara intresserade av.

“En bra innehållsstrategi innebär att du kommunicerar ditt värde, hur och vem du kan hjälpa på varje ställe där du har en närvaro online.”

Här är några förslag på innehåll du kan skapa och använda själv på din webbplats och på de sociala medier som du använder för att nå kunder:

Berätta om dig själv och hur och varför du började jobba som översättare och hjälpa de kunder du anser vara dina drömkunder.
 Dela kundrecensioner, speciellt de som beskriver hur du löste ett problem åt en kund.
 Skapa en ”infographic” av din process när du arbetar med en kund, tips för köpare av översättningar eller statistik över ditt företag, antalet verksamma år, antalet kunder, antalet projekt, antalet översatta ord etc. Detta är enkelt att göra på t.ex. Canva.
Berätta om en aspekt av det du gör och hur den kan hjälpa dina kunder.
 Be om andras åsikter och skapa en diskussion (relaterad till dina tjänster).
Samla in andra personers artiklar om ett visst ämne relaterat till dina tjänster och skriv en sammanfattande artikel om det med dina egna ord.

Här är ett exempel på ett inlägg jag la upp på LinkedIn i november 2021 där jag diskuterade svårigheten/konsten att översätta filmtitlar, vilket jag höll på med just då. Inlägget fick stor räckvidd, bland annat av potentiella köpare av översättningstjänster. Jag visar det bara som ett exempel på att det inte behöver vara så komplicerat.

Om du vill skapa hållbar, långsiktig trafik till dina plattformar online, utan att spendera så mycket pengar på det, är innehållsmarknadsföring en bra metod. Men kom ihåg att det är en långsiktig strategi och att du oftast inte ser några resultat förrän efter flera månader. Men resultaten brukar sedan vara långvariga och allt du lägger upp online är tillgängligt och ”arbetar” åt dig under en lång tid efter publicering. Jag har själv fått flera bra kunder från min webbsida och min LinkedIn-profil utan att ha någon marknadsföringsavdelning eller vara en expert på det. Lycka till!

SENASTE INSLAG +