
Sträck på dig, du är värd att få betalt!
Poängsätt kunderna för att hitta de lämpligaste för dig.
9 jun, 2022Hur ofta hinner du reflektera över hur det egentligen står till på det företag du driver? Alla vi som fakturerar kunder är ju också (ibland ofrivilliga!) företagare.
Alltför många jobbar på för fullt och hinner varken titta upp eller ned för att kolla mål, riktning eller hastighet.
Så min fråga är om du är tillräckligt nöjd med årets resultat? Och därefter kommer kärnfrågorna – finns det ett glapp mellan målet och utfallet, hur stort var glappet i så fall och varför uppstod det?
Svaren brukar bestå i allt från konjunktur och pandemi till att man haft för mycket att göra. Men när vi analyserar situationen närmare brukar det visa sig att företaget, d v s du, helt enkelt missat på dina säljande aktiviteter. Hur ser det ut hos dig?
Så här i slutändan på året kommer därför några checklistor, där du kan se om du är på rätt spår mot ett önskat resultat – än finns kanske lite tid kvar att accelerera eller göra en ny plan. Eller också kan du använda det som en väckarklocka inför nästa års målsättning.
Här kommer samvetsfrågorna!
1. Har du klara säljmål som du följer upp varje vecka? När du ligger bra till vecka efter vecka kan du jobba panikfritt mot årets mål.
2. Genomför du tillräckligt många kontakter med potentiella kunder? Tänk på att ca 20 % av kunderna försvinner för de flesta av oss under året av olika skäl – vem vill du ersätta dem med?
3. Är du säker på att du tar rätt betalt och inte släpar på gamla vänskapspriser? Troligen levererar du 120% som det proffs du är men fakturerar endast för ca 80% – vem står för mellanskillnaden? Jo, din plånbok!
4. Gamla surdegar är bäst att baka färdigt. Släpp en gammal offert, den blir inte hetare hos kunden ju längre tiden går. Lura inte dig själv att du har saker på gång, gå vidare.
5. Drar du slutsatser under året och justerar mot målet…? Att ha ett fast grepp om säljarbetet och resultatet ger möjligheter att justera där det behövs. Fler kontakter, avskeda en olönsam kund på ett trevligt sätt, höj priset, ta mer betalt för blixtjobb, bli tuffare själv i din köparroll etc. Varje sparad krona är värd dubbelt!
Fundera över det gångna året och varför det blev som det blev.
■ Det här gick bra: (Lärt dig nya saker, gått utanför komfortzonen, höjt priset för din expertis…?)
■ Det här gick mindre bra: (Varför då? Jobbade du metodiskt och strategiskt? Eller lurade dig själv genom att bortförklara egna insatser?)
■ Omständigheter som hjälpte till eller sänkte dig: (Pandemin, du blev sjuk, ny lönsam kund, en kund som bytte jobb, du fastnade i ett oväntat uppdrag som tog all din energi osv)
Vad tycker du är roligast i det du gör nu – vad vill du ha mer eller mindre av? Finns det plats för förändring?
■ Så hur var senaste året: (Exempelvis, stressigt, roligt, frustrerande, lärorikt, utmanande – och varför?)
■ Det här vill jag ha mindre av: (Exempelvis oro, stress, dåligt betalt, prispress på uppdrag, tekniskt krångel.)
■ Det här vill jag ha mer av: (Egen tid, utvecklande seminarier, läsa mer, högre ersättning, nya kunder.)
■ Så kan jag förändra mitt tänkande och agerande för att situationen ska bli bättre: (Exempelvis genom att säga nej till energitjuvar, våga förhandla oftare, planera bättre.)
… bli modigare på marknaden
… bli bättre på att sätta mål
… bli bättre på att finna nya kunder
… våga boka fler möten (via zoom t ex)
… bli bättre på storyselling
… lära mig att förhandla och våga höja priset
… skaffa en coach eller mentor
… finna bättre system för planering
… gå en säljutbildning
… lyssna på säljpoddar och inspirerande samtal
… nätverka strategiskt
… bli bättre på att välja rätt sociala medium
… ge bort olönsamma kunder
… ta mig i kragen och börja sälja aktivt
… plocka bort allt som suger energi i arbetet
… göra en ny strategi för 2021!
… våga mer!
… annat?
■ Fundera över dina reflektioner och välj 3 – 4 saker som är viktigast för dig att ta tag i. En handlingsplan kan sedan ta form där du bestämmer vad du behöver göra, hur det ska gå till, vem som kan hjälpa till och vad det får kosta (pengar och möda)? Och när kan du mäta om du nått fram eller i alla fall är på väg?
Vi lever i utmanande tider som är oförutsägbara. Dock kan vi alltid gräva där vi står och besluta VAD vi kan göra just NU.
Lycka till med just ditt 2021!
Här presenterar vi programmet för SFÖ:s konferens 2022 med temat 'Extra allt'.
4 mar, 2022Traduttore Traditore.
22 sep, 2021Nils Håkansons bok om översättning vinner Augustpriset i kategorin årets svenska fackbok.
10 jan, 2022Från skånska till arabiska – för att välkomna och förklara kulturella skillnader.
25 sep, 2021Vi intervjuar Ian Giles.
14 dec, 2021Återupplev det exakta ögonblicket när vår ordförande förklarade vår nya nättidning som officiellt öpp...
22 nov, 2021Traduttore Traditore.
22 jun, 2021Jag upplever ofta att jag hamnat i ett mellanförskap på grund av min flerspråkighet.
17 jan, 2022Fredagen den 19 november återkom en av SFÖ:s mest uppskattade aktiviteter.
1 dec, 2021En ny översättarutbildning vid Lunds universitet.
18 feb, 2021Tiden är kommen för en paus.
29 jun, 2021Året närmar sig sitt slut. Här i London är träden gula, röda och bruna och alla nyanser därem...
14 dec, 2021Styrelsen informerar.
23 feb, 2022Traduttore Traditore.
14 dec, 2021Kvalitetssäkrande åtgärder inbyggda i undertextningsprocesserna.
17 feb, 2022Vi berättar om tre modeller för att skapa kreativitet i vardagen.
7 feb, 2022Ulla-Lisa Thordén är jur kand med en speciell inriktning genom att jobba med affärsutveckling som säljtränare, talare och författare till 7 böcker. Hon är en av Sveriges mest uppskattade föreläsare inom området sälj, särskilt för specialister som inte känner igen sig i en traditionell säljarroll. Hon har mångårig erfarenhet från ledande positioner bl a som förlagschef, informations- och samordningsansvarig, VD och att starta och utveckla företag – bl a ett av de första webbföretagen redan 1994. Under åren 2009–2013 var hon en av nio EU ambassadörer för kvinnors företagande utsedd av Tillväxtverket. Sedan 2001 driver hon Republic Consulting AB med fokus på sälj- och kundkommunikation för kunder som vill utveckla nya kundrelationer och fördjupa de befintliga. Styrelsemedlem i Chalmers Rekrytering AB.
Hur växer man in i rollen – och vad spelar utbildning för roll?
5 jul, 2022Del 2 – Att jobba som medietextare för ett medieföretag.
28 jun, 2022En bild säger mer än tusen ord – en inblick i årets ”återträffarkonferens” i Värmland.
21 jun, 2022På scenen: En alldeles tvättäkta Augustpristagare inom vårt eget gebit, minsann!
16 jun, 2022Björns hörna.
14 jun, 2022Lär känna Maria och Maria – styrelsens senaste tillskott.
7 jun, 2022Det har nog inte undgått någon att Sveriges Radio felaktigt översatt Ebba Buschs uttalande om islamister.
2 jun, 2022Yrket där översättare har en fördel.
31 maj, 2022Del 1 - Jan Pedersen – Vem lägger märke till undertexter?
23 maj, 2022På sista dagen möttes en grupp glada deltagare för att se staden från vattnet.
20 maj, 2022Kan man spendera tid? Nej, säger vän av ordning, för det är en anglicism och inte riktig svenska.
19 maj, 2022Styrelsen informerar.
17 maj, 2022Under vår underbara konferens i Karlstad visade radarparet Johan och Björn att joddlande inte bara är en sak för öst...
12 maj, 2022Men vad gör projektledaren när hen inte mejlar dig?
10 maj, 2022Nu har våra vänner i Bryssel åstadkommit ett API för EU:s eTranslation.
5 maj, 2022