
Sträck på dig, du är värd att få betalt!
Poängsätt kunderna för att hitta de lämpligaste för dig.
9 jun, 2022Hur ofta hinner du reflektera över hur det egentligen står till på det företag du driver? Alla vi som fakturerar kunder är ju också (ibland ofrivilliga!) företagare.
Alltför många jobbar på för fullt och hinner varken titta upp eller ned för att kolla mål, riktning eller hastighet.
Så min fråga är om du är tillräckligt nöjd med årets resultat? Och därefter kommer kärnfrågorna – finns det ett glapp mellan målet och utfallet, hur stort var glappet i så fall och varför uppstod det?
Svaren brukar bestå i allt från konjunktur och pandemi till att man haft för mycket att göra. Men när vi analyserar situationen närmare brukar det visa sig att företaget, d v s du, helt enkelt missat på dina säljande aktiviteter. Hur ser det ut hos dig?
Så här i slutändan på året kommer därför några checklistor, där du kan se om du är på rätt spår mot ett önskat resultat – än finns kanske lite tid kvar att accelerera eller göra en ny plan. Eller också kan du använda det som en väckarklocka inför nästa års målsättning.
Här kommer samvetsfrågorna!
1. Har du klara säljmål som du följer upp varje vecka? När du ligger bra till vecka efter vecka kan du jobba panikfritt mot årets mål.
2. Genomför du tillräckligt många kontakter med potentiella kunder? Tänk på att ca 20 % av kunderna försvinner för de flesta av oss under året av olika skäl – vem vill du ersätta dem med?
3. Är du säker på att du tar rätt betalt och inte släpar på gamla vänskapspriser? Troligen levererar du 120% som det proffs du är men fakturerar endast för ca 80% – vem står för mellanskillnaden? Jo, din plånbok!
4. Gamla surdegar är bäst att baka färdigt. Släpp en gammal offert, den blir inte hetare hos kunden ju längre tiden går. Lura inte dig själv att du har saker på gång, gå vidare.
5. Drar du slutsatser under året och justerar mot målet…? Att ha ett fast grepp om säljarbetet och resultatet ger möjligheter att justera där det behövs. Fler kontakter, avskeda en olönsam kund på ett trevligt sätt, höj priset, ta mer betalt för blixtjobb, bli tuffare själv i din köparroll etc. Varje sparad krona är värd dubbelt!
Fundera över det gångna året och varför det blev som det blev.
■ Det här gick bra: (Lärt dig nya saker, gått utanför komfortzonen, höjt priset för din expertis…?)
■ Det här gick mindre bra: (Varför då? Jobbade du metodiskt och strategiskt? Eller lurade dig själv genom att bortförklara egna insatser?)
■ Omständigheter som hjälpte till eller sänkte dig: (Pandemin, du blev sjuk, ny lönsam kund, en kund som bytte jobb, du fastnade i ett oväntat uppdrag som tog all din energi osv)
Vad tycker du är roligast i det du gör nu – vad vill du ha mer eller mindre av? Finns det plats för förändring?
■ Så hur var senaste året: (Exempelvis, stressigt, roligt, frustrerande, lärorikt, utmanande – och varför?)
■ Det här vill jag ha mindre av: (Exempelvis oro, stress, dåligt betalt, prispress på uppdrag, tekniskt krångel.)
■ Det här vill jag ha mer av: (Egen tid, utvecklande seminarier, läsa mer, högre ersättning, nya kunder.)
■ Så kan jag förändra mitt tänkande och agerande för att situationen ska bli bättre: (Exempelvis genom att säga nej till energitjuvar, våga förhandla oftare, planera bättre.)
… bli modigare på marknaden
… bli bättre på att sätta mål
… bli bättre på att finna nya kunder
… våga boka fler möten (via zoom t ex)
… bli bättre på storyselling
… lära mig att förhandla och våga höja priset
… skaffa en coach eller mentor
… finna bättre system för planering
… gå en säljutbildning
… lyssna på säljpoddar och inspirerande samtal
… nätverka strategiskt
… bli bättre på att välja rätt sociala medium
… ge bort olönsamma kunder
… ta mig i kragen och börja sälja aktivt
… plocka bort allt som suger energi i arbetet
… göra en ny strategi för 2021!
… våga mer!
… annat?
■ Fundera över dina reflektioner och välj 3 – 4 saker som är viktigast för dig att ta tag i. En handlingsplan kan sedan ta form där du bestämmer vad du behöver göra, hur det ska gå till, vem som kan hjälpa till och vad det får kosta (pengar och möda)? Och när kan du mäta om du nått fram eller i alla fall är på väg?
Vi lever i utmanande tider som är oförutsägbara. Dock kan vi alltid gräva där vi står och besluta VAD vi kan göra just NU.
Lycka till med just ditt 2021!
Traduttore Traditore.
22 sep, 2021Traduttore Traditore.
22 jun, 2021Traduttore Traditore.
22 mar, 2021Här presenterar vi programmet för SFÖ:s konferens 2022 med temat 'Extra allt'.
4 mar, 2022Nils Håkansons bok om översättning vinner Augustpriset i kategorin årets svenska fackbok.
10 jan, 2022Vi intervjuar Ian Giles.
14 dec, 2021Malin Färdig och Amjad Kutieleh berättar om utmaningarna i att översätta mellan arabiska och sve...
14 dec, 2021Traduttore Traditore.
20 dec, 2018En kurs som ger dig kunskaper för att kunna arbeta som översättare.
22 mar, 2022En kort videohandledning för att snabbt och enkelt uppdatera din nya profil.
13 sep, 2022Vi som gör denna tidning önskar dig en skön julledighet och ett fantastiskt nytt år.
14 dec, 2021Vilka är de tre största utmaningarna när man översätter från svenska till japanska?
23 aug, 2021Björns hörna.
8 jun, 2021Eventet hålls i år i skånska staden den 16–18 november.
31 okt, 2022Kan du tänka dig att ge fem procent i mängdrabatt?
31 jan, 2022En bild säger mer än tusen ord – en inblick i årets ”återträffarkonferens” i Värmland.
21 jun, 2022Ulla-Lisa Thordén är jur kand med en speciell inriktning genom att jobba med affärsutveckling som säljtränare, talare och författare till 7 böcker. Hon är en av Sveriges mest uppskattade föreläsare inom området sälj, särskilt för specialister som inte känner igen sig i en traditionell säljarroll. Hon har mångårig erfarenhet från ledande positioner bl a som förlagschef, informations- och samordningsansvarig, VD och att starta och utveckla företag – bl a ett av de första webbföretagen redan 1994. Under åren 2009–2013 var hon en av nio EU ambassadörer för kvinnors företagande utsedd av Tillväxtverket. Sedan 2001 driver hon Republic Consulting AB med fokus på sälj- och kundkommunikation för kunder som vill utveckla nya kundrelationer och fördjupa de befintliga. Styrelsemedlem i Chalmers Rekrytering AB.
Nu är programmets alla punkter spikade! Jakob Roël, medlem i AIIC, kommer att hålla ett föredrag du inte vill missa.
15 mar, 2023Nu kan du anmäla dig till årets konferens!
3 mar, 2023Snoken och huggormen
28 feb, 2023Brittisk whodunnit och svenskt höstrusk.
6 feb, 2023Den amerikanska föreningen för översättare och tolkar, ATA, höll i oktober 2022 sin årliga konferens.
19 jan, 2023Tips om skrivarkurs
30 dec, 2022Julpantomim, julmust - och nya krafter i SFÖ
22 dec, 2022Extra föreningsmöte i januari
14 dec, 2022Årets upplaga av Nordic Translation & Interpretation Forum (NTIF) i Malmö
8 dec, 2022