Marknadsföring

4 steg för en optimerad närvaro online – Låt kunderna hitta dig

28 aug, 2021

DEL 1 – Som översättare vill vi gärna fokusera på vårt jobb, översättning. Marknadsföring kan ibland kännas som ett nödvändigt ont. Men om vi optimerar vår närvaro online kan vi ”sälja utan att sälja” och se till att de kunder som behöver just våra översättningstjänster kan hitta oss och övertygas om att vi kan hjälpa dem.

/ Foto: iStock.

Genom att skapa innehåll som är specifikt utformat för att intressera våra drömkunder kan vi få kvalificerade prospekt intresserade av våra översättningstjänster. Detta kallas ofta för ”inbound marketing”, ds. en kundcentrerad, digital marknadsföringsmetod som går ut på att optimera vårt innehåll på webben för att locka till oss fler och rätt kunder, i stället för att behöva kontakta dem och slåss om deras uppmärksamhet.

Fördelarna med inbound marketing

Inbound marketing hjälper dig att marknadsföra dig på ett smartare sätt. I stället för att lägga tid och pengar på att kontakta potentiella kunder direkt och försöka nå så många som möjligt, kan du fokusera på att fånga uppmärksamheten hos just de kunder som behöver dina tjänster bäst och som du gärna vill jobba med.

Här är några konkreta fördelar med att optimera din närvaro online och använda inbound marketing:
Du har lättare att fånga potentiella kunders fokus och intresse från början, eftersom du riktar dig direkt till dem. Du slipper jaga potentiella kunder eftersom de hittar dig och det gör din marknadsföring enklare, billigare och mer effektiv
Du ökar din synlighet på nätet genom sökmotoroptimering
Innehållet du lägger upp ”syns” länge och kan även spridas till andra potentiella kunder.

Process för inbound marketing

Inbound marketing är en process som ser ut så här:

1. Identifiera målmarknad och drömkund
Med inbound marketing kan, och bör, du rikta dig till en mer specifik målgrupp, dina drömkunder inom ditt specialiseringsområde. I stället för att försöka nå en bred publik och chansa på att någon kanske nappar, fokuserar du på att få rätt besökare till din webbplats.

2. Välja plattformar online
När vi vet vem vi försöker nå kan vi välja vilka plattformar som bäst passar för denna målgrupp. Den viktigaste plattformen är din webbplats, men det kan även vara profiler på sociala medier och i professionella översättarorganisationers databaser.

3. Använda innehållsmarknadsföring
När vi vet var vi behöver synas online kan vi skapa och dela innehåll som är intressant och värdefullt för vår målmarknad och dela detta innehåll på de plattformar vi valt.

4. Följa upp och utvärdera
Slutligen behöver vi skapa ett system för att följa upp hur effektiv vår inbound marketing är. Det kan vi göra genom att mäta trafik och intresse online, samt följa upp med de som hittar oss och är intresserade av vårt innehåll.

Låt oss nu gå igenom de fyra stegen för att optimera vår närvaro online och använda inbound marketing för att locka till oss våra drömkunder. I den här artikeln fokuserar vi på första steget och de andra stegen tas upp i kommande nummer.

Steg 1: Identifiera målmarknad och drömkund

Genom att lägga ner arbete på att definiera en målmarknad och drömkund blir vår marknadsföring enklare, effektivare och mer kostnadseffektiv. När vi vet exakt vem vi vill arbeta med och vem vi kan betjäna bäst kan vi anpassa vårt budskap och innehåll online till deras behov och intressen.

Många översättare känner sig stressade över att behöva fokusera på bara ett slags drömkund. Så tänkte jag också förut och jag vet hur svårt det är att begränsa sig. Tänk om vi går miste om andra möjligheter och kunder?

Men i verkligheten är det tvärtom. Om en kund ser att du specialiserar dig på just det område de är verksamma inom vill de hellre arbeta med dig än någon som inte har expertis inom ämnet. Dessutom är kunder som inte är exakta drömkunder, men som har näraliggande eller liknande verksamheter, fortfarande intresserade av att arbeta med dig och lockas av ditt snäva budskap. Att definiera en drömkund innebär inte att du BARA jobbar med den typen av kund.

Om det känns svårt att välja en enda nisch eller drömkund kan du börja med att välja en bransch och efter hand fokusera på ett allt snävare område. Det är också bättre att välja någonting, även om det inte är rätt från början än att inte välja något område alls. Det skapar drivkraft och ökad klarhet över vad som verkligen är rätt område så småningom.

Det finns många sätt att definiera en drömkund men egentligen är det enklare än du tror. Din drömkund är kombinationen av de företag och projekt du tycker om att jobba med och de som har tillräckligt stort behov av översättning för att vara ett hållbart alternativ för just dig.

Här är några exempel på hur en nisch eller drömkund kan se ut inom översättarbranschen:
Företag/byråer/advokater i Spanien specialiserar sig på patent och behöver översätta dessa till svenska.
Internationella utbildningsföretag med filialer i Polen.
Digitala marknadsföringsbyråer i Skandinavien som använder engelska som företagsspråk och som behöver lokalisering, transkreation och internationell sökmotoroptimering.
Schweiziska sportföretag som behöver lokalisera marknadsföringsmaterial mellan franska, tyska och italienska.
Franska ortopediföretag som vill sälja till USA och behöver få sitt marknadsföringsmaterial översatt från franska till engelska.

När vi definierat målmarknad och drömkund kan vi samla in så mycket information om dem som möjligt för att ta reda på var de ”är representerade online, förstå deras största problem och utmaningar och vilka lösningar vi kan erbjuda dem. Vi kan också identifiera vilka konferenser de går på och vilka publikationer de läser. Då kan vi se till att vi syns där så mycket som möjligt.

Vi kan skapa en detaljerad beskrivning av vår drömkund för att ta reda på hur kunden fattar beslut, vilka källor de använder för rekommendationer, var i inköpskedjan de söker efter våra tjänster och hur de söker. Baserat på den informationen kan vi anpassa vårt budskap, och definiera vilken information vi ska dela, samt var och när.

Det här första steget i processen för inbound marketing är det viktigaste av dem alla och utgör grunden för en optimerad närvaro online. Det är också det svåraste steget, men ju klarare du är över vem du vill jobba med, desto enklare blir det att skapa rätt budskap och locka dem till dig online.

I nästa artikel fortsätter vi med nästa steg i inbound marketing-processen och hur du kan optimera och använda din webbplats för att nå ut till dina drömkunder.

SAMMA FÖRFATTARE +

SENASTE INSLAG +